Monday, April 12, 2010

Sehangat Tahi Ayam...

Seperti yang dijangka (sebenarnya mengharap) wife aku adalah satu-satu insan di bumi ni yang akan baca n komen di blog aku ni... hehehehe...

Thanks sayang... i lap pi... (i love u sebenarnya... aku perasan manja la tu)

So.. wife aku pesan, jgn aktifkan blog ni hangat2 taik ayam

then, aha! next upload is hangat2 tahi ayam... seperti kata2 wife aku yg masih hangat di pala otak aku ni...


AKU SEORANG YG HANGAT2 TAHI AYAM?

untuk pengetahuan korang, aku ada masalah lupa memori silam sikit, wife aku cakap mungkin sebab aku pernah kena sambar petir masa form 5.. hehehe... (nnt aku tulis pasal tu, sabar ye)

so.. dalam memerahkan otak aku yg besor sesaja tapi isi xde ni, aku imbau kembali kisah hidup aku (background music lagu Terasing Di Bumi Sendiri by Shy8)

dan aku pun terfikir... kenapa sesuatu usaha atau pekerjaan atau minat tak berjaya dipanggil hangat2 tahi ayam... pernah tak kita terfikir kena ianya tidak berjaya...

kebiasaannya pekerjaan atau minat atau usaha yang menjadi hangat2 tahi ayam adalah perkara yang dilakukan akan mendatangkan kebaikan atau pulangan yang +ve kepada si pelaku atau pengamal nya. dan bila ianya terhenti sekerat jalan atau ditinggalkan maka si pelaku atau pengamalnya akan dipanggil hangat2 tahi ayam je si polan tu.

Halangan
Halangan datang dalam berbagai bentuk

  • kewangan - ini memang halangan paling besor. cth: pengumpul patung GUNDAM... gila mahal sebijik patung, paling murah kalo tak salah 2-3 ratus gak.. kalau beli sebijik tu, bukan hobi namanye... jadi la hangat2 tahi ayam

  • masa - kebanyakan masalah ni berlaku pada yang bekerja dan mempunyai keluarga. cth: Hobi memancing, mana ada org hobi dia memancing sejam dua je... paling cikai pun 4 jam, standard kaki pancing 1 hari penuh, dari subuh sampai dhuha esoknye.. kalau dah tiap2 bulan mcm tu, bini mana tak menyinga... kalau setahun sekali pg memancing, bang itu bukan hobi, riadah tahunan namanye... maka jadilah hangat2 tahi ayam

  • partner - halangan ini, tak x applicable kepada kebanyakan hobi, tapi tetap menjadi masalah besar kepada sesetengah hobi. cth: main badminton or ping pong... ko try main sorang2 aku nak tgk. cukup 2 jam, mesti ko terasa ko lah org paling bodoh pernah berjalan di muka bumi ni. so bertukarla jadi hangat2 tahi ayam.

  • tempat - halangan ni paling lemah, org yang bagi alasan ni biasanya memang dia spesis hangat2 tahi ayam, tapi ada gak perkara yang nak dilakukan perlukan tempat atau kawasan yang sesuai. cth: main helikopter or kapal terbang mainan, ni kena tanah lapang, kang x pasal langgar org or tiang lektrik. ishh.. ada kes meninggal la kena langgar kapal terbang mainan sendiri.

  • istiqomah - ini paling penting sekali, macam aku cakap kat atas tu la, kalau buat setahun sekali or tahun lompat sekali... itu buang tabiat bukannye hobi.

  • Sokongan sekeliling - haa... ini sebesar-besar halangan besar... cth : baru simpan niat nak berjoging... pasangan kita dah berbunyi, haa.. dah kurus tu nanti mula la nak mengatal cari lain. baru beli kasut bola or futsal, maka berbunyi la, esok2 kalau sakit ke apa ke, jgn nak bising2 mengaduh sakit. baru niat nak bercucuk tanam, wah! bang x payah la kita beli sayur dah kan, boleh kita supply sayur kat kedai bazaar rakyat or pasar tani nanti yek. hehehe....
p/s : kpd pasangan hidup semati ku isabelle, tulisan ini hanyalah nukilan minda tiada kena mengena dengan kehidupan kita... hehehe... tido luar la jawapnye ni.

  • Priority - ini yang paling penting, kalau dah bini nak masak utk kita, anak dok tungang langgang x mandi, berak tak basuh, merengek nak susu.. tak kan kita nak buat bodoh dgn hobi kita. Bang, hobi tu bukan jaminan bahagia rumah tangga. cth lain, esok nak final exam, kawan ajak main futsal... apa ke bodo gi ikut kawan tu, esok2 bukan kawan ko tu bagi duit beli susu anak. dah janji dengan awek nak pg dengar forum perdana, tup2 kawan ajak pg clubbing. usah dok jadi jahil, clubbing tu silap haribulan ko boleh masuk neraka, pg ikut awek ko tu, tapi niat kena betul bukan macam dengar forum perdana kerana awek cun melecun tangkap leleh yang ajak, lebih2 lagi pakai lah tudung (yelah nak pg majlis agama katakan) macam dato' penyanyi sorang tu. tapi kerana Allah, kerana nak tuntut ilmu, agar tau jalan nak ke syurga... esok2 tak le terkial2 cari jalan nak ke syurga.

  • Jahil - yang ni pulak, ramai orang x perasan. hobi atau pun pekerjaan yang dilakukan tu mendatangkan hasil yang baik atau tak. ada gak jahilliah zaman moden ni, semua halangan yang kat atas tu dapat diatasi, x de masalah.. cuma benda yang dibuat tu merosakkan akidah, merenggangkan hubungan suami isteri, menjatuhkan nilai seorang ayah atau pemimpin, membuang masa dan yang paling teruk berdosa.. cth: kumpul botol cantik2 sampaikan botol arak pun di kumpulnya. Memancing, cikgu panggil datang sekolah amik buku laporan tahunan anak pun x pergi sebab dah janji dgn kawan nak memancing. solek kereta, sampai semua bank yang boleh di buat loan peribadi la ada nama dia.

Kesimpulannya.... ada perkara tu jangan la sekadar hangat2 tahi ayam dan ada banyak perkara tu, cukup la memadai sahaja dan yang penting ada seperkara tu lebih baik dia jadi hangat2 tahi ayam... cth: kumpul tahi ayam buat baja pokok lada... wawawa...

Selamat membaca dan yang tinggalkan komen saya dahulukan dengan jazakumulaahu khairan kasira.

1 comment:

isabelle said...

"baru simpan niat nak berjoging... pasangan kita dah berbunyi, haa.. dah kurus tu nanti mula la nak mengatal cari lain. baru beli kasut bola or futsal, maka berbunyi la, esok2 kalau sakit ke apa ke, jgn nak bising2 mengaduh sakit. baru niat nak bercucuk tanam, wah! bang x payah la kita beli sayur dah kan, boleh kita supply sayur kat kedai bazaar rakyat or pasar tani nanti yek."

ooo..perli ekk?hang jagaaa...
balik nanti, mama rogol laju2.