Sunday, July 18, 2010

Bon Odori 2010

Aku tak pernah tau ada event mcm ni kat M'sia. Lebih2 lagi kat shah alam tempat aku tinggal . Minggu lepas seorang kawan DSLR aku msg mengajak aku ke event ini. So aku pun google la.. apa bon odori ni..

Rupanya dia adalah tarian jepun kuno, satu amalan agama pada mulanya.. lama kelamaan menjadi satu budaya rakyat jepun. So oleh kerana komuniti jepun bleh tahan ramai kat sini, maka ianya disambut secara kecil-kecilan... alah! mcm kita ramai sambut hari raya kat Msia Hall di London la kiranya.. siap ada lagu raya n joget lambak... (aku x penah pg london pun, org cite je.. hehehe..)

So oleh kerana, wife aku tengah mengidam makanan jepun n salah satu pelajaran bagi adam (anak aku) maka aku bawak la mereka berdua ke tempat tu. sebelum tu aku pg tgk wayang cite Toy Story 3... (last tayangan, janji ngan adam dari awal tayangan lagi, sib baik sempat.. tak guna nye bapak..)

seawal kol 4 lebih, kawan DSLR aku msg, dia kata dah ada kat sana. event tu start kol 9 - 12 mlm... aku cakap kat wife aku. semangat betul si B ni.. awal lagi dah sampai. Kami cadang ke sana lepas magrib...

lepas magrib bertolak... beberapa call n msg dr kawan2 DSLR semua, tanya kat mana.. dh smpai blum.. macam2 la soalan.. yg tanya jalan pun ada..

sampai kat area sek 21 tu.. alamak jem yg teramat.. patut la si B tu pg awal, kami parking kat kilang NEG. dekat 2 kilometer kami berjalan... masa tu dah kol 8. ramai jugak yg berjalan balik. ishh.. napa ada org balik ni, kita dah lmbt ke.. tgh2 jalan terserempak dgn sorang kawan si S. tanya dia napa balik?... dia jawap.. Bro, x leh la.. kena pakai lens panjang, saya pakai 18 - 55mm je.. lagi pun lautan org la bro..

xpe disebabkan aku dah bawak anak bini, aku teruskan jugak.. wife aku pun kata, kita redah je bang... jalan nak ke san mmg sesak.. ramai yg baru datang n ramai gak yg balik.

sampai je kat kawasan padang tu (dia buat kat stadium tgh2 padang).. wife aku cakap, abg pg la amik gmbr. saya ngan adam ada kat sini2. nnt apa2 call le yek..

aku pun terus ke tengah lautan org ramai menuju ke stage ditengah2 padang.. x byk dpt gmbr cantik. memang betul kata si S tu... lens kami budak hingusan ni x sesuai.


ramai yg siap berkelah di atas trak lumba lari... mungkin diorg dari siang tadi kot...

antara gmbr yang aku dapat amik, antara yg terbaik... (punya la buruk, yg aku tak upload ni lagi la buruk.. ish.. keciwa)


orang ramai pun mengikut menari seperti penari-penari di atas.. memang meriah dan menghiburkan...

tiba2... eh! ini wife jepun n anak jepun ni aku kenal ni...

wife aku n adam pun dok seronok menarik ikut sekali... hahaha... suka adam...

Tarian di hentikan sekejap, penari2 tu nak berehat minum air kot.. so aku pun melilau balik amik gmbr yg patut.. ramai juga pengunjung yg memberi sokongan dgn memakai kimono... xtau la, mungkin diorg ni kerja ngan company jepun kot, atau diaorg ni saudara mara jepun ke.. student amik bahasa jepun ke.. mmg diaorg ni org jepun ke.. x pun peminat cerita drama jepun.. mcm anak aku peminat kartun jepun.. ULTRAMAN... eheeheh.. boleh kira tak mcm tu..

yang ini aku rasa org-org jepun yang keje kat malaysia ni or ikut family keje kat sini..

yang ini aku rasa student amik bahasa jepun.. hehehe..

yg ini pemukul gendang untuk tarian tu.. budak2 jepun kot... x pun tarian naga punya budak hahaha...
yang ini aku rasa dia minat artis lelaki jepun...

tengah aku berpeluh nak dapatkan gmbr yg baik.. dapat call dari si B, wei kat mana? so aku pun bergerak kearah dia.. jumpa la beberapa kenkawan DSLR lain. semua agak keciwa sbb xde gmbr yg menarik.. kebanyakkan alasan sebab kit yg x sesuai (alasan budak ingusan, hehehe).. tup, wife aku call tanya kat mana.. ada budak nak makan aiskrim jepun..

muka riang dapat aiskrim, pau mama dia.. mahal tu.. RM8 sebijik... perisa greentea.. tapi rasa sesudu... pastu x nak dah

mama dia la habiskan.. tgk muka evil nk habiskan aiskrim.. hahaha...

aku dah nak balik dah, ramai sangat org.. wife aku ckp kita amik gmbr dulu.. mintak la tlg satu minat ni amik gmbr..

pastu.. ternampak org kecoh kerumun.. apa tu... ooo.. rupanya diaorg amik gmbr anak jepun yg cute.
budak : ishh.. napa ko senyum macam tu.. busuk lak tu...

Budak : mcm ni la senyum...

Budak : ish.. degil org cakap, ko senyum tu buruk la.. aku katok karang baru tau..

Budak : apa dia... aku mcm jepun? mmg la aku anak org jepun la...

Budak : lantak ko la tak caya.. baik aku layan mee goreng mamak ni... mak aku beli kat Darul Ehsan sek 9 tau... kat jepun xde la..

baru je aku ngan bini aku nak melangkah balik.. tarian n gedang tu start balik.. si adam lak, ayahhh jom dance.. so aku pun layan la kerenah anak aku ni jap..

Apa2 pun, event ni memang menarik.. cuma ramai org, stage tu jauh n tinggi sgt la... tapi aku enjoy ngan family aku... pengalaman yg menarik... walaupun lepas tu adam x nak jalan kaki balik ke kereta... terpaksa la aku dukung dia 2 kilometer beb... lenguh kaki nak ooiii...

No comments: